Beskrivning av processen: Återsökning av kommunmomsen sker till Skatteverket på en särskild blankett: (Ansökan Ersättning för mervärdesskatt) i slutet av varje månad. Respektive förvaltning/enhet bokför detta på särskilda slag/konton i samband med att leverantörsfakturan konteras/mottagnings- och granskningsattesteras samt beslutsattesteras. I samband detta söker ekonomikontoret även ersättning för:
- särskild momskompensation för ökade kostnader vid upphandling och bidrag från näringsidkare inom momsfri sjukvård, tandvård, social omvårdnad och utbildning (momssats 6 %)
- särskild momskompensation om det framgår av underlaget att viss del av kostnaden avser hyreskostnad för lokal (momssats 18 % för hyreskostnaden och 5 % för resterande del av kostnaden)
- särskild momskompensation för hyra av lokal för boendeform enligt 6 § lagen om mervärdesskattekonton för kommuner och landsting (momssats 18 %) Ekonomikontoret samt respektive förvaltning/enhet
Varje månad körs rapporter på blandade verksamheter, underlaget på dessa rapporter är framtaget av förvaltningarna och utgör underlag för omföring mellan affärsmässig och kommunmoms. Utifrån underlaget beräknas fördelningen med hjälp av Excel fil Sammanställning momsfördelning. Skatteverkets Ansökan Ersättning för mervärdesskatt fylls i genom uppgifter från redovisningssystemet samt genom att beräkna momskompensationen/momsersättningen via excelfil Momskomp . Genom uppgifter från redovisningssystemet tas även uppgifter för momsdeklarationen ut. Från personal inkommer rapport över arbetsgivaravgifter och skatteavdrag detta deklareras varje månad precis som för moms. Årligen inkommer betalningsinformation för debiterad preliminärskatt som ska bokföras varje månad, beslutet bevaras i pärm hos handläggare.