Information:
Kommunens allmänna kommunförsäkring gäller all egendom som kommunen äger eller ansvarar för. Olika självrisknivåer gäller.
Vid försäkringsberättigade skador vid vatten och inbrott belastas verksamheten med en intern självrisk på 3 basbelopp samt vid en brandskada belastas verksamheten med en intern självrisk på 5 basbelopp varvid kommunen centralt står för kostnaden upp till självrisk om 5 resp 25 basbelopp. Det är därför viktigt att samtliga skador som beräknas överstiga 3 alternativt 5 basbelopp i kostnader anmäls till ekonomikontoret. Skadan erhåller då ett objektnummer, kontodel F, så att kostnaderna kan följas upp i redovisningen. Om skadan beräknas uppgå till 5 resp 25 basbelopp vidarebefordras anmälan till försäkringsbolaget (Protector). För att kunna följa upp alla kostnader för försäkringsskador/ skadegörelse/inbrott etc skall även kontodel D, aktivitet 080 användas i bokföringen.
Övriga försäkringar är: olycksfall, ansvar, sanering, cybercrime, förmögenhetsbrott, konst-/utställning, miljöskade-/miljöansvar.
Vid inbrott ska alltid polisanmälan göras.
Hänvisning
2.4.6.1 Försäkring
Hänvisning