Information ges
Invånaren kontaktar själv frivilligt budget och skuldsrådgivaren i kommunen
Väljer om budget och/eller skuldsanering ska genomföras eller inte
Möte;Informera om personuppgiftshantering och ta fram vilka skulder invånaren har
Bokar in möte
Kontaktar och informerar sökande
Skulder registreras i IT-system
Svar erhålles
Utbyta information med inkassobolag och kronofogden rörande sökandes ekonomi
Vid behov upprättas fullmakt för att budget och skuldsaneraren ska få utbyta information rörande sökandes ekonomi
Bokar in möte och meddelar vilken information sökanden bör ha med till mötet
Ansökan om skuldsanering till kronofogden fylls i digitalt, skrivs ut och skrivs under av sökande
Skickas till kronofogden för hantering och beslut
Information och kontakt under hanteringen
Behjälplig under skuldsaneringsperioden(5 år)
Bokar in möte
Ett eller flera möten genomförs därBudget- och skuldrådgivaren gerinformation om personuppgifts-hantering, går igenom ekonomin, ger rådgivning ocfh upprättar samt dokumenterar i ett ärende.
Information om hantering av personuppgifter finns på bollnas.se/kosumentvägledning
Kontaktar konsumentvägledaren
För in information (ej personuppgifter) i Konsumentverkets portal
Vägleder vid ett eller flera tillfällen hur invånaren kan gå vidare och stödjer vid behov invånaren praktiskt
3.8.3.0 Leda - Styra - organisera