Äldreomsorgens uppgifter indelas i
Övergripande ärenden rörande verksamhetsinnehåll, ddriftformer , planering, prioritering
Drift och administration av hemtjänst, särskilda boenden, dagverksamhet,
Handläggning av ärenden och genomförande av individuellt behovsprövade insatser
Personakten utgör grunden för dokumentationen i ett enskilt ärende och uppstår som följd av stöd, bistånd och service som beviljats enligt SoL.
Dokumentationen ska utvisa initiering, utredning och beslut, insatser omvårdnadsdokumentation samt uppföljning.
Handlingar som tillförs ärendet av endast tillfällig betydelse under handläggningen kan gallras.
Årlig gallring av personakter 5 år efter sista anteckning!Avslutas - rensas akten, receptionen bevarar i 5 år därefter gallras.
Undantag från gallring för forskningens behov:
Personer födda den 5, 15, 25 varje månad. 12 kap 1-2 §§ SoL (gäller även digital information). Dessa personakter är ej till för socialtjänstens behov och överlämnas vid gallringstillfället till arkivmyndigheten!
Uppgifter om Hälso- och sjukvård finns i patientjournal och förvaras åtskilda från personakten.
Kontaktman utses
Planeringsmöte med kunden
Start av insats
Ta fram genomförandeplan
Genomförandeav insatser
Uppföljning
Kundval
Utredning
Verkställanav beslut
Beställning tillutförare
Genomförandeplan frånutförare
Kvittens från utförare
Uppföljning /och nytt beslut elleravslut
Dokumentation
Beställning Boendesamordnaresärskilt boende/korttidsboende
Avgiftshandläggning