Personakten utgör grunden för dokumentationen i ett enskilt ärende. Handlingar som inkommer eller upprättas i ärenden som rör en eller flera personer ska förvaras i en personakt.
Dokumentationen ska utvisa initiering, utredning, beslut, insatser samt uppföljning rörande den enskilde.
Inom familjerätten kan det vara ärenden rörande faderskaps-, föräldraskapsutredningar, vårdnad boende, umgänge, adoptioner.
Handlingar som tillförs ärendet som är av endast tillfällig betydelse under handläggningen kan gallras.
Årlig gallring av personakter 5 år efter sista anteckning!*
Personuppgifter inom socialtjänsten ska gallras senast 5 år efter det att sista anteckningen gjorts i akten.
OBS!
Av rättsäkerhet samt för att vissa personer ska ha möjlighet att ta reda på sitt social ursprung ska personakter som innehåller handlingar som inkommit eller upprättats i samband med utredning om faderskap/föräldraskap eller adoptioner bevaras!
Senast när barnet blivit myndigt ska akten överlämnas till arkivmyndigheten.
Undantag från gallring för forskningens behov:
Personer födda den 5, 15, 25 varje månad. 12 kap 1-2 §§ SoL (gäller även digital information). Dessa personakter är ej till för socialtjänstens behov och överlämnas vid gallringstillfället* till arkivmyndigheten!
Uppföljning
Uppföljningsrapport
Utredning
Yttrandedelegation/utredning
Samarbetssamtal
Rapport till TR
Utredning/samtal
Utredning
Brev till modernmed kallelse för tidsbokning
Möte för utredning av faderskap
Utredning
Utredning