Lyssna på klagomålet! Gå inte i försvar.
Den som tar emot ett klagomål ska lämna detta skriftligt till utsedd samordnare
Den som tar emot ett klagomål skainformera om omsorgsförvaltningens klagomålshantering.
Samordnaren utreder
Svar ska ges till den klagande inom två veckor om denna inte är anonym.
Den som får kännedomär skyldig att anmäla påsärskild blankett
Skicka ifylld blanketttill utsedd samordnare
Samordnaren ska ansvara för att anmälan utreds.Ska ske omedelbart!
Behövs åtgärder underutredningstiden?
Besluta om det föreligger ett missförhållande
Avsluta utredningen och besluta omåtgärder
Informera omsorgsnämnden om händelse, utredning och beslut
Återkoppla till berördaoch genomföra åtgärder
Avvikelse rapporteras
Ansvarig underrättas
Första bedömning +initial sammanfattning
Anmälningsansvarig underrättas.Lex Maria?Initiera internutredning
Intern utredning pågår
Anmälningsansvarig bereder handlingar
Handlingar skickas till Socialstyrelsen
Arbetsledare ansvarar tillsammans med hälso- och sjukvårdsenhetens personal för diskussion om åtgärder för att förhindra upprepning
Den som uppmärksammar en avvikelse ska anmäla dennapå särskild blankett
Fallolyckor registreras i Treserva av enhetschef. Medicinska och medicintekniska avvikelser registreras av hälso- och sjukvårdsenhetens personal
Arbetsledaren vidtar åtgärder och följer upp dessa