Framtidens processverktyg är redan här!


Vi syftar förstås på VisAlfa. Ett provokativt påstående kan tyckas. Men vi ska visa vad vi menar.

Vår strategi
Tankarna bakom VisAlfa är tydliga. Vi tror på ett brett samarbete mellan flera yrkeskategorier när det gäller beskrivning av verksamheten och dess information.

Till att börja med handlar det om samarbete mellan processutvecklarna och informationsförvaltarna för att få fram en allsidig beskrivning av verksamheten.

Vi tror också på en beskrivning som baseras på en gemensam struktur för verksamheten. I informations-sammanhang brukar den kallas för klassifikations-struktur, men vi kan lika gärna säga att den är en verksamhetsstruktur. En beskrivning av hela verksamheten och den information som finns där.

Vad händer nu?
Många av våra användare satsar ambitiöst på hela vårt koncept, det vill säga på ett intensivare samarbete mellan processutvecklare och informationsförvaltare.

Men alla verksamheter är inte mogna för det samarbetet, och det kan finnas många problem att lösa under vägen.

Ofta väljs en snabbare lösning. Exempelvis väljer många informationsförvaltare att kartlägga verksamheten på egen hand. Det kan vara för att komma snabbt till skott eller kanske just för att tiden inte är riktigt mogen.

Samtidigt kan vi se många utvecklare som rynkar på näsan åt tanken på en struktur som används för att beskriva verksamheten. Som tycker att siffrorna bara förvillar och försvårar processarbetet.

Sammanfattningsvis så blir det många VisAlfa-tillämpningar som startar med enbart en del av det tänkta konceptet. Resultatet blir ofta alldeles utmärkt, speciellt på kort sikt. Man ska absolut inte underskatta vikten av att komma igång snabbt.

Genom att arbeta med VisAlfa lär sig medarbetarna allt mer, och det gäller oavsett i vilken ände man startar. Verksamheten mognar, allt fler börjar så smått att förstå den praktiska innebörden av processer och process-baserad informationsredovisning.


Och i framtiden?
Vi är övertygade om att utvecklingen kommer att gå
mot ett ökat samarbete kring processer och den processbaserade informationsredovisningen.

Det är den övertygelsen som ligger bakom utvecklingen av VisAlfa. Vi tror på ett verktyg som tillfredsställer både processutvecklare och informationsförvaltare, och det oavsett hur arbetet har kommit igång från början. Ett verktyg som underlättar samarbete när tiden är mogen.

Två exempel:
1. En processbeskrivning som är gjord utan tillhörande informationsredovisning kan, om den är gjord i VisAlfa när som helst enkelt överlämnas till verksamhetens informationsförvaltare som grund för ett samarbete.

2. Har man gjort en informationsredovisning som enbart bygger på en klassificeringsstruktur för information med rudimentära processbeskrivningar så är det enkelt och naturligt att senare bjuda in verksamhetsutvecklare till samarbete för att öka kvaliteten på processarbetet.

I båda fallen får vi en verksamhetsbeskrivning med betydligt högre kvalitet. Och den går enkelt att genomföra tack vare att VisAlfa är förberett för det.

Verksamhetsstrukturen - Ett nyckelbegrepp
Många tecken tyder på att verksamhetsstrukturen kommer att bli en allt viktigare grundsten i alla verksamhets- och informationsbeskrivningar. Att hantera en sådan struktur är en av VisAlfas specialiteter.

Den möjligheten tillsammans med stödet för samverkan mellan informationsförvaltare och utvecklare är två av VisAlfas främsta kännetecken.

För alla som startar med att använda VisAlfa i en mera blygsam omfattning bör det kännas tryggt att veta att VisAlfa kommer att fungera även för en mer ambitiös användning längre fram.

Skriv ut denna sida
©VisAlfa AB 2024