Kommunen med flest VisAlfa-licenser (2010)


Karlskrona

Inte mindre än 18 licenser har man hunnit skaffa så här långt. Vi ställer några frågor till Magdalena Nordin, som är kommunarkivarie.

Vilka förvaltningar är det som använder licenserna?

Vi började med tre licenser på kommunledningen, kanslichefen, systemansvarig ärendehantering och så jag själv.

Räddningstjänsten och Samhälls-byggnadsförvaltningen har en var, och Handikappförvaltningen har tre.

Flest licenser finns det på Äldre-omsorgsförvaltningen. Där har vi inte mindre än tio licenser, och det har att göra med att vi planerar ett nytt verksamhetssystem där.

Hur används licenserna?

De flesta används enbart för processkartläggning. Det är bara min kollega och jag som gör fullständiga dokument-hanteringsplaner.

Men vi kommer med tiden att bygga på samtliga processkartor så att de blir fullständiga dokument-hanteringsplaner.

Hur har användarutbildningen gått till?

Jag har haft träffar med en förvaltning i taget och gått igenom grunderna. Därefter har jag haft regelbundna uppföljningar.

På bilden: Magdalena Nordin och Charlotte Jörgensen. (Klicka på bilden för att förstora den)

Hur har mottagandet varit?

Mycket positivt. Alla har varit förtjusta över enkelheten. Över hur lätt det är att lära sig VisAlfa.


Vilka planer har ni för framtiden?

Under de närmaste åren arbetar vi på att samtliga förvaltningar ska ta till sig VisAlfa för att göra sina processkartläggningar.

År 2013 räknar vi med att kunna påbörja den processbaserade arkivredovisningen

Skriv ut denna sida
©VisAlfa AB 2024